Angst en depressie

Je ziekte of de chemotherapie kan ervoor zorgen dat je bang of angstig wordt. Hoewel angst een gevoel is en eigenlijk een emotionele toestand aangeeft, kan het wel degelijk effect hebben op je lichaam. Praat met je arts en oncologieverpleegkundige over je angstgevoelens. Door symptomen van je angst te herkennen kun je leren hier beter mee omgaan.

Signalen:

  • Snelle hartslag
  • Problemen met slikken
  • Een drukkend of beklemmend gevoel in de keel of borst
  • Snelle, oppervlakkige ademhaling (die kan duizeligheid veroorzaken)
  • Droge mond
  • Zweten
  • Beven
  • Maagklachten
  • Onwerkelijk gevoel
  • Problemen om in slaap te vallen of door te slapen

Soms kunnen angstgevoelens een teken zijn van een depressie.


Wat is een depressie?
Depressie komt vaak voor bij patiënten die kanker hebben of hebben gehad. Iedereen heeft zich wel eens down gevoeld. Doorgaans zijn dergelijke gevoelens maar van korte duur en verdwijnen ze na een paar uur of een paar dagen. Depressie is anders. Bij een depressie lukt het je niet om je depressieve gevoelens opzij te zetten en het gaat je normale leven beïnvloeden.
Een diagnose van depressie is gebaseerd op wat je je arts vertelt over hoe je je voelt en in hoeverre je dagelijks leven wordt beïnvloed door deze gevoelens. Voor depressie is een behandeling mogelijk met of zonder medicijnen.

Tips:

  • Praten met iemand die kanker heeft gehad, ervaringen delen met een lotgenoot, kan helpen bij het beter omgaan met je angst en stress gevoelens.
  • Deel je zorgen en problemen met je arts en oncologieverpleegkundige, zij kunnen je helpen.
  • Praat erover met familie of vrienden.
  • Bepaal zelf hoeveel je wilt weten over kanker. Sommige mensen worden angstig omdat ze te weinig informatie hebben, terwijl anderen zich beter voelen als ze niet alles precies weten.
  • Een dagboek bijhouden over je ervaringen tijdens de behandeling kan helpen om je angstgevoelens los te laten. Vergeet niet om juist ook de positieve zaken op te schrijven. Deze kunnen helpen als je je down voelt. Het kan zijn dat je nieuwe krachten in jezelf en anderen in je omgeving gaat ontdekken.
  • Leer te mediteren of probeer ontspanningsoefeningen.
  • Probeer voldoende en gezond te eten en probeer zoveel mogelijk in beweging te blijven.

Terug naar minder vaak voorkomende bijwerkingen.